Yeniden Merhabalar :)

Blogumuzun sevgili okurları,

illstration by Sarah Watson (alıntıdır)

illstration by Sarah Watson (alıntıdır)

Nicedir vakit bulup da sizinle yeni bir post paylaşamıyordum. Sosyal medya kanallarından bana soruyordunuz, yeni bir şeyler yok mu diye. Olmaz olur mu? Öyle birikti ki… Bir yerden paylaşmaya başlamam lazım… Bir yandan blogumuzda paylaştığımız tarif ve listelerden de faydalandığınızı öğreniyordum.
Ancak hemen bir konuya açıklık getirmek isterim,  zaman zaman bu listelerin benim tarafımdan hazırlandığını düşünüyormuşsunuz. Aman aman aman diyeyim… Kesinlikle tek satırını ben yazmadım. Blogumda yer alan diyetlerin tamamı, Dyt. Taylan Kümeli’nin çeşitli dergi, internet sitesi vb. kanallarda yayınlanmış olan örnek menülerinin birer derlemesidir. Bunlara aynı anda, topluca ulaşılabilsin diye ben de blogumda yer verdim. Kendisinden bunları belli bir sıraya koymasını rica etmiştim. Nitekim o sırayla da blogumuza ekledik. Bir tane de blog okurlarım için, kendisinin hazırladığı bir örnek menü mevcut. Sizlere fikir verebilsin, ilham olabilsin diye… Dediğim gibi, yinelemekte fayda görüyorum ve bu konuda çok özel bir hassasiyet gösteriyorum, kesinlikle diyeti diyetisyen yazar anlayışına bağlı olarak çalışıyorum. Bu diyetlerle içli dışlı olabilirim, çok yakından tanıyabilirim ama asla asla asla tek kelime yazmadım ve yazmam da.

Yaptığım iş dâhilinde de buna çok dikkat ediyorum. Çalışmalarım esnasında kullanılan menülerin tamamı yine, protokolümüze bağlı kalarak, Dyt. Taylan Kümeli tarafından hazırlanıyor, güncelleniyor ve denetleniyor. Diyetin klinik boyutunda kendisi danışmanım ve çözüm ortağım. Benim işim, isteklendirme, takip ve verim arttırıcı bir içeriğe sahip. Ki diyet sürecinde sürdürülebilirlik ve isteklendirme unsuru bütün dünyada da göz ardı edilemeyen bir öneme sahip. Kitabımız, Lezzetin İnanılmaz Hafifliği’nde yer alan “motivasyon rehberi” bölümünü kaleme alma nedenim de bu önemi vurgulamaktı…

Peki gelin bir kez daha göz atalım Sağlıklı Yaşam Koçu ne yapar ve ne yapmaz:

  • Sağlıklı yaşam koçu; uzman ve danışan arasında verimliliği arttıran bir filtre gibidir. Danışanın motivatif unsurlarını tanır, eksik ya da aksamaya müsait olan yönlerini onarmaya veya kişiye kazandırmaya çalışır.
  • Sağlıklı yaşam koçu, kişinin sahip olduğu dağınık bilgi yığınını toparlamasına, uygulamasına ve teoriden pratiğe geçirmesine yardımcı olan çözüm önerileri üretir.
  • Yani sağlıklı yaşam koçu, bilginin yaşam içindeki uygulanabilirliği ile ilgilenir. Danışanına bu uygulamalar konusunda öneriler sunar. Bu uygulamanın içeriğini ise uzman belirler, yaşam koçu değil.
  • Sağlıklı yaşam koçu, danışan kendi dümenini eline alana kadar rotasında kalmasına yardım eder ve neden o yolun üzerinde olduğuna dair danışanını aydınlatır. Bu anlamda bilgi akışı ve iletişim esastır.
  • Ya hep ya hiç anlayışı yüzünden aksayan, duran ya da yavaşlayan sürece alternatiflerle katkıda bulunur ve ürettiği alternatifleri, kişiye özel ve referanslarından faydalanarak sunar ve bu şekilde aksamayı, duraksamayı ortadan kaldırmayı hedefler.
  • Geçmişte aksayan, tekrar eden, çözülemeyen durumların yeniden yaşanmaması için kişiyi içinde bulunduğu süreçle ilgili sürekli aydınlatır ve farkındalık yaratır. Böylelikle kişi sorunun yanından geçmek yerine, onunla yüzleşir ve onu tanır yani fark eder.
  • Süreç ve hedef ilişkisi olan her konuda, birlikte çalıştığı kişiyi, çalıştığı “süreç” boyunca “hedefe” odaklı tutar ve süreci “hedef” için besler ve destekler.
  • Süreç tamamlandığında ise kişi sadece hedefe ulaşmış olmakla kalmaz, süreç esnasında öğrenir, alışkanlıklar edinir ve yaşamı boyunca bu alışkanlıkları sürdürebileceği platformları keşfetmeye hazır hale gelir. Bu sayede, hedef geçici değil kalıcı olmaya daha müsait hale gelir.
  • Birlikte çalıştığı uzman kişilerin yöntemlerini ve çalışma şekillerini tanır ve bir oryantasyon oluşturur; bu sayede danışanı olan kişiyi doğru zamanda doğru noktaya kanalize edebilir.

Peki Sağlıklı yaşam koçu ne yapmaz?

  • Diyet yazmaz. Çalışma sistemi için kullandığı diyetler için bu işin ehliyetine sahip olan bir ya da birçok kişiden danışmanlık, çözüm ortaklığı talep eder. (bkz. Sağlıklı yemekler dağıtan catering firmaları, kurumlar, lokantalar, okullar, spor merkezleri gibi)
  • Profesyonel egzersiz önermez. Doğal hareketlerimizle uyumlu olan yürüyüş ve yüzme gibi sporlar haricinde, uzman bir eğitmenin danışmanlığına başvurmadan danışanlarına egzersiz önermez.
  • Koç, diyetisyenin ya da spor eğitmenin alternatifi değil takım arkadaşı ve tamamlayıcısıdır. Onların önerilerinin tam uygulanabilir olmasına yardım eder, onların önerilerinin içeriğine karışmaz.
  • Klinik yönlendirmelerde bulunmaz. Klinik yönlendirmelerde bulunabilecek kişilerle temas kurar ve danışanlarını da ehliyeti olan bu kişilere yönlendirir. Böylelikle olası bir bilgi kirliliğinden danışanını korumuş olur.

Sevgili okurlarım… Bunları özellikle yazmak istedim. Zira, şu sıralar sizlerin son derece iyi niyetle de olsa sosyal medyada buradaki tariflerin ya da örnek menülerin benim olduğunu belirtmeniz, her zaman gösterdiğim bir hassasiyete hasar verebilir ve bu konuda hassas olan meslek erbabı insanları incitebilir, üzebilir ve hatta tepkisini de çekebilir. Oysa ben, bu konuda daima çok ciddi bir özen gösteriyorum, aksi şekilde anlaşılabilecek her şeyden itina ile kaçınıyor ve kendi sınırlarımda kalmaktan mutlu oluyorum. Ancak yaptığım iş, yeni olduğu için ve pek çoğumuz kısa vadede tanıdığımız için karıştırabilmemiz çok olağan. Ancak buradan da yazılı şekilde belirttiğim gibi, benim yaptığım iş budur… Zaman zaman size bununla ilgili güzel bilgiler de vereceğim, yine sizi motive edecek başarı hikayelerimizi de paylaşacağım :- ) Dedim ya, birikti…birikti…

Bekleyiniz beni,

Herkese kucak dolusu sevgiler…

